Adanenak,
ez Evarenak.
Haitzuloko
kobatik datozen urek, Goierritik jaisten diren ur lasterrekin bat egiten duten
erreka hegian batzen ziren urtean behin, edo birritan, kittano, buhame,
motxaile edo ijitoak, bakoitzak aukera dezala zela izendatu!
Herrian agertzen
zirenerako hasten ziren nobedadeak. Zerari zertu diotela. Zerarenean zertu
direla. Zerarenetik zerak zertu dituztela, hau, bestea, hangoa eta hemengoa, guzti
guztiak, frogatu bako egiak.
Esamesa guztien gainetik ordea; Iluntze aldera,
herri osoa batzen ginen bi erreken arteko zelaian, buhame, Jaunak kontatzeko
zekarrenaren irrikaz. Kontatutakoak ipuin hutsak zirela nekien arren, sekula ez
nuen neurria hartzerik lortu, zenbat zuen egiatik eta zenbat fikziotik.
Baina hori bai: benetan kontatzen zituen, istorioak bizitako moduan senti
araziz. . Emozioak sentitzen diren lekuan nabaritzen genituen. Sabelean dena
Buhame jauna.—Barreak sabelean min egiten du (lepoz hasi zuen bere berriketaldia).—Tristurak,
sabelean eragiten du. Beldurrak! sabeletik arin jartzen gaitu. Eta maitasunak…
Oh maitasunak! Sabelean kilikili egiten digu. Bai badakit! Maitasuna “bihotzean”sentitzen
omen dugu! Nik neuk ordea, maitemindu naizen guztietan edo maiteak min egin
didan bakoitzean, sabelean igarri dut. Bihotzak ordea, taupada bat gora behera
berean jarraitu du. Baina hain itsusi gelditzen da, maiteari “Nire sabeleko
azukre koskorra” esatea, edo “Sabelez maite zaitut!” zeren bihotzarekin
gelditzea erabaki dut neuk ere. Naiz eta horrek kontraesanak areagotu. Maitasunaren
eta grinaren artean, tarte handiegia jarri dugu. Hasieran, buruak dena
arrazoitzera eraman aurretik hurbilago zeuden maitasuna eta grina ia leku
berean. Gerora, jaun xit jakitun, kreazioaren erdigune, geure burua tituluz
hornitu ahala urrundu ditugunak. Urruntze horren ondorioz sortu zen lanera
kondenatutako ADAN eta EVAren paradisuko leinu bekataria. Baina gu ez!
Motzaileok. – gurdiaren zurezko mailadian
jesarri zen eta ahotsa sendotu zuen azken lerroraino hel zedin. — Gure
askazikoak, Adanen ondorengoak gara! Baina Evarenak. EZ! Jainkoak, gure ama eta
aita buztin berdinetik egin zituen, bata bestearen antzeko. Maitasuna eta
elkarrenganako grinan ere pareko. Beraz, berezko joerak animalia oro senetik
datorkiona erabiltzera bultzatzen duenez, joko haragikoietan murgildu ziren
beste behin. Aldi horretan ordea, gure amak zera oldartu zion gura aitari.
Gure ama. — Hi! Oraingoan neu jarriko nauk gainean eta hi azpian.
Gure aita.— Zer dionan andrea? Hori ez duk sekula santan modua
izan. Ze kirtenkeri esaten ari haiz?
Gure ama.— Hara gizona, ez duk horrenbesterako! Frogatu gura
dut! Beste modu batera egin!. Zuk zer sentitzen duzun jakiteko. Ez zaitu
gutiziaren harrak zirikatzen?
Gure aita.—Hemen zirikatzen nauen bakarra zeu zara!
Gure ama.—Ez duzu jakingurarik sentitzen?
Gure aita.— Jakin gura? Zer jakin behar dut ba?
Gure ama.—Azpian zaudenean zer sentitzen den.
Gure aita.— Hara! Nik ondo dakit zer sentitzen dudan ez dut
esperimentu berririk gura. Betiko legez egingo dugu eta kito!
Gure ama.—Ez gizona, ez! Nik ere horrek hasperenok zerk
eragiten dituen jakin gura dut. Begiak zuritan dituzula zergatik jartzen zaren.
Zelakoa den berea egiten zaituen grina hori. Nik ez bai dut uste
horrenbesterako denik.
Gura aita.—Hara andrea! Berriketari utzi eta egin dezagun
betiko legez hoztu baino lehen!
(Herri hizkeratik ateratako espresioak dira kakotx
artean jarritakoak)
Betiko bideari jarraituz egin
gura izan zion “beste errekadue” . Baina orduraino zabalik zegoen “hoja biko
librue” hesituta aurkitu zuen. “Beheko anaijiek”, gure amaren berna arte guriko
haragi estuekin egin zuen talka. Eta “anaije juanitok”, “Beheko burue” jasotzen duenean bere nahiak
asetzen ez baditu… ez dio bakerik ematen gure aitari. Eta horrelakoetan
haserretzen da Adan.
Gura
aita.—Hara Liliht! Ez nazazu bestera
begira ipini gero!
Gure
ama.—Bestera begira neu jarriko nauk!
Eta hik begira ezak kanpa dorrera Eta
kontsolamendua behar baduk. Jo ezak kanpa.
Gure aita.—Nik etxoat sekula
kanpairik jo.
Gure ama.—Ah ez? Ba joan hadi
sakristaurengana eta esaiok, kanpa joleen gozamena deritzon tokea irakasteko.
Buelta erdi eman eta lo gelditu
zen gure ama. Gure aitak ordea ez zuen gau guztian begirik batu ez aldaketa barneratzerik lortu. Biharamunean
eguzkiak kiku egin zuenerako Adan jainkoari kexatu zitzaion.
Gure
aita.— Aita! Aita gurea zeruetan zarena … Laguntzat
eskaini didazun andre horrekin ez dago zer egini!, Ez dago ulertzeko modurik! Ez
dit kasurik egiten, bere gogoa egin behar du beti! Beste andre bat gura dut!
Jaungoikoak
orduan, gure aitaren saihetsetik sortu zuen EVA. (”Beno, egia esan, Evaren kontua idazten ari
naizen honen asmakizuna da. Buhameak jaunak ez bai zuen holakorik esan, gainera
diodana, entzutez diot eta omen edo ei batzuk aurreratzeagatik idazkian. Bera,
ez kasu handirik egin). Gure
amaren ostean sortutako gizonaren menpeko emakumea dela gure amaordea. Eta
geroko haren semea. gurasoen bekatuz
lanaren zigorrari lotuta bizi den gizakumea. Gu ordea, Kittanook, sortzez garbiak gara, beraz ez gaude lanaren
zigorrari lotuta. Eta inoiz lan egitekotan geuk gura dugulako izaten da, une
honetan egiten ari naizen bezala. Eta lanak saria merezi duenez, sar itzazue
txanpon batzuk kapelan, egindakoa ondo
dagoela baderitzozue. Arima garbiok ere sabelean min sentitzen bai dugu gose
garenean.
Baina zuetariko nork daki, nondik datorkizuen bekatu hain grabea? Guztiok?
Bai?
Seguru?
Zein bertsio?
Lasai hurrengo osteran ahaleginduko naiz
argitzen eta.
No hay comentarios:
Publicar un comentario